Eisenpakket van Axxon bij de verdere conventiebespreking

  1. eGezondheid: een versnelde uitrol van digitale applicaties tussen kinesitherapeuten en verzekeringsinstellingen. De nodige maatregelen dienen getroffen te worden voor het ter beschikking stellen ten laatste op 01-01-2018 van de MyCareNet toegang voor de kinesitherapeuten via hun praktijksoftware of via andere eenvoudige internetoplossingen, met als doel:
  • de waarborgen inzake betaling (betalingsverbintenis) te kunnen nagaan
  • toegang te verlenen tot historiekgegevens van terugbetaalde kinesitherapieverstrekkingen, teneinde de huidige administratieve overlast waarmee de kinesitherapeut geconfronteerd wordt bij het aanvragen van een akkoord inzake nieuwe pathologische situatie binnen het hetzelfde kalenderjaar drastisch terug te dringen
  • het elektronisch indienen van kennisgevingen en aanvragen bij de adviserend geneesheer van het ziekenfonds mogelijk te maken
     
  1. Een positieve toetreding tot de overeenkomst
    We ijveren ervoor dat de toetreding van de individuele kinesitherapeut tot de overeenkomst M17 schriftelijk per post gebeurt of digitaal (MyRIZIV) via een beveiligde onlinetoepassing die ter beschikking is gesteld door het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering. Deze toetreding heeft een onmiddellijk uitwerking en ze geldt voor de duur van de overeenkomst. Het gaat om een vrijwillige en positieve toetreding in plaats van standaard en automatisch. (Aanpassing van art. 49 van de RIZIV wet)
     
  2. Herwaardering van de honoraria en andere initiatieven
    • Naast de indexmassa van € 6.302.000 (0,83%) is een aanzienlijke bijkomende injectie in het kinesitherapiebudget noodzakelijk om tot een ereloon te komen voor een kabinetsbehandeling van € 25,00.
      Daarenboven kunnen de middelen die worden vrijgemaakt door de hervormingen van CVS en fybromyalgie (€ 4.120.000) en het bedrag van de outliers (€ 713.000) worden gebruikt voor een opwaardering tot € 30 van de eerste zitting / per patiënt/ jaar in de courante aandoeningen (intake).
    • De middelen die kunnen worden vrijgemaakt door de harmonisatie van de persoonlijke aandelen kunnen worden gebruikt om de terugbetalingstarieven van de perinatale verstrekkingen (§13, art 7) op hetzelfde niveau te brengen als van de “courante” verstrekkingen (§10, art 7).

 

  1. Verplaatsingsvergoeding voor verstrekkingen aan huis
    In afwachting van een billijke herwaardering van de reiskosten kan de kinesitherapeut eventueel een persoonlijke financiële inspanning vragen van de rechthebbende voor zijn verplaatsing aan huis, mits een transparante regeling wat betreft de geïnformeerde toestemming van de patiënt.
    Het invoeren van een maximum richttarief van € 5,0 is hierbij aangewezen.
    (Aanpassing van art 44 § 2 van de RIZIV wet)
     
  2. Premie voor kwaliteitspromotie
    Elke kinesitherapeut die op 29.02.16 heeft voldaan aan de kwaliteitscriteria op het PE-online platform ontvangt voor het jaar 2015 een premie van € 2.000. Deze zal gestort worden op de rekening van de betrokkene uiterlijk op 01/01/2018.

De criteria voor de toekenning van de premie voor het jaar 2016 en volgende worden vastgelegd in de betrokken werkgroep van de Overeenkomstencommissie.
Het bedrag voor de premie voor kwaliteitspromotie dient vanaf  2017 jaarlijks geïndexeerd te worden.
 

  1. Tweede luik sociale voordelen RIZIV
    Naast het eerste luik in een getrapt systeem van sociale voordelen RIZIV 2015 dient een tweede luik opgestart te worden voor kinesitherapeuten die in het nieuwe systeem niet meer kunnen genieten van de vroegere toegekende voordelen. Zij oefenen hun activiteit uit binnen de RIZIV-regelgeving maar kunnen hun inkomen niet volledig bepalen omdat ze werken onder K, R of in een forfaitair stelsel. Voor het tweede luik is het noodzakelijk om te voorzien in een aantal technische aanpassingen zoals de registratie van de werktijden of verleende verstrekkingen in K, R of een forfaitair stelsel.
    In afwachting van een dynamisch kadaster van de FOD Volksgezondheid zal de desbetreffende kinesitherapeut zijn registratie van de werktijden (arbeidsovereenkomst) of verleende verstrekkingen in K, R of een forfaitair stelsel schriftelijk of digitaal via MyRIZIV aan het RIZIV overmaken, zodanig dat ook zij toegang kunnen verwerven tot de sociale voordelen RIZIV.
    Dit moet overeenstemmen met de initiatieven rond de sectoroverschrijdende harmonisering van de regelingen “sociale voordelen”, opgestart in 2017.
     
  2. Indexatie van de softwaretoelage
    Sedert de invoering van de softwaretoelage in 2003 werd deze nooit geïndexeerd. Met ingang van 2017 dient ze jaarlijks te worden verhoogd met de gezondheidsindex.
     
  3. Honoraria supplementen
    Behoudens andersluidende bepaling in de overeenkomst mag de kinesitherapeut die toetreedt tot de overeenkomst geen honorariasupplementen eisen voor de verstrekkingen opgenomen in de nomenclatuur van geneeskundige verstrekkingen van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.
    De bedragen van honoraria die overeenstemmen met niet-vergoedbare  kinesitherapieverstrekkingen, verleend op voorschrift en niet-opgenomen in de bovenvermelde nomenclatuur, worden in de zin van dit lid niet beschouwd als honorariasupplementen.
    Hierdoor komt paragraaf 16 van Art. 7 van de nomenclatuur te vervallen:
    "§ 16. Het bedrag van de honoraria voor de zittingen die zijn vermeld in § 1 van dit artikel, dekt eveneens de kosten voor het eventueel gebruik van toestellen en producten die normaal deel uitmaken van de verrichte verstrekkingen."

 

  1. Opheffing van de discriminatie voor de patiënt tussen een geconventioneerde en niet-geconventioneerde kinesitherapeut (25% minder terugbetaling voor de patiënt)
    Art. 49 §5 van de RIZIV wet voor de kinesitherapeuten:
    “Zodra vastgesteld wordt dat het in het vorig lid bedoelde quorum is bereikt, kan de Koning de vergoedingsbedragen waarin artikel 37 voorziet, met maximum 25 pct. verminderen voor de verstrekkingen verleend door de vroedvrouwen (kinesitherapeuten, verpleegkundigen) en paramedische medewerkers die niet tot een der in deze afdeling bedoelde overeenkomsten zijn toegetreden.”

Wij vragen de opheffing van deze verouderde wetgeving, ze benadeelt enkel patiënten, heeft geen uitstaans met de therapeutische competenties van kinesitherapeuten, en maakt een eerlijke keuze van de verstrekker om al dan niet toe te treden onmogelijk.
 

  1. Naleving van de Overeenkomst
    De Overeenkomstencommissie zal, samen met de RIZIV-diensten (antifraude-organen, Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle en Dienst voor geneeskundige verzorging) onderzoeken op welke manier maatregelen kunnen worden genomen voor de kinesitherapeuten die de regel van 85 %-aanrekening van het persoonlijk aandeel aan de rechthebbende niet naleven en die specifiek gedrag vertonen inzake het factureren van verstrekkingen binnen het kader van de verzekering voor geneeskundige verzorging,
     
  2. Toepassing van de nomenclatuur
    De Overeenkomstencommissie zal de doelmatigheid en de impact onderzoeken van het artikel 7, §19 van de nomenclatuur van geneeskundige verstrekkingen, namelijk: “De verzekeringstegemoetkoming is onderworpen aan de volgende twee voorwaarden:

- voor een gegeven periode van drie maanden, mag per zorgverlener een maximum van 40.000 M-waarden worden aangerekend aan de ziekte –en invaliditeitsverzekering;

- voor een gegeven periode van één kalenderjaar mag per zorgverlener een maximum van 156.000 M-waarden worden aangerekend aan de ziekte –en invaliditeitsverzekering."
De Overeenkomstencommissie zal de profielen en de gegevens ingezameld door de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle onderzoeken inzake die §19.
 

  1. Art. 13 van de overeenkomst
    Voor de toepassing van artikel 49, § 5 van de ZIV-wet gecoördineerd op 14 juli 1994, moet het Verzekeringscomité vaststellen of het quorum van 60% van het aantal toetredingen al dan niet bereikt is. Om uit te maken of vorenbedoeld quorum al dan niet is bereikt, wordt het aantal kinesitherapeuten waarmee het aantal tot de overeenkomst toegetreden kinesitherapeuten in verhouding wordt gebracht, als volgt vastgesteld: het aantal kinesitherapeuten die een minimale activiteitsdrempel van 1.500 verstrekkingen of 36.000 M-waarden (RIZIV-profiel) bereikt voor het boekingsjaar 2015 (11.725), verhoogd met het aantal in 2016 (1.571) erkende kinesitherapeuten.
     
  2. Uitwerken en implementatie van aanbevelingen van goede praktijkvoering
    De Overeenkomstencommissie zal in de periode die door deze overeenkomst wordt gedekt, aanbevelingen voor goede praktijkvoering inzake kinesitherapie uitwerken en implementeren. Deze aanbevelingen zullen Evidence based zijn en beantwoorden aan de specifieke kenmerken van de Belgische context.
     
  3. Belangrijk punt buiten de conventiebespreking: de instroom in het beroep
    Het ontbreken van een instroombeperking voor kandidaat-studenten, en het opschorten van de instroomselectie op het werkveld resulteert in een jaarlijkse aangroei van kinesitherapeuten die niet langer te beheersen valt. Het aantal kinesitherapeuten met RIZIV-profiel kent de laatste jaren een belangrijke stijging.
    Vanaf 2012 neemt het aantal geprofileerde kinesitherapeuten sterk toe.

    In 2011 bedroeg deze toename nog maar 2,7% t.o.v. 2009. Vanaf 2012 is deze stijging 5,1%, in 2015 is dit zelfs 15,4%. Deze forse toename brengt niet noodzakelijk werkherverdeling mee, wel mogelijk een toename van het aantal prestaties, met als resultaat een overschrijding van het technisch geraamde budget dat met deze factor geen rekening houdt.                             

De beroepsvereniging heeft al herhaaldelijk gewezen op deze onhoudbare situatie op langere termijn, een gedeelde verantwoordelijkheid van Onderwijs en Volksgezondheid. Een doordachte vorm van numerus clausus en/of bindende oriëntatieproef aan de zijde van het onderwijs dringt zich dan ook op. De instroom van jonge collega’s dient op een correcte manier in overeenstemming gebracht met de behoeften op het terrein. Een dynamisch kadaster als leidraad hiervoor is onontbeerlijk.

  • WVVK